ממתק בני ציון לפרשת בשלח

124

קבל התראות בזמן אמת במכשיר שלך, הרשם עכשיו!

ממתק בני ציון לפרשת 'בשלח'

"ה' יִלָּחֵם לָ כֶם וְאַ תֶּם תַּחֲ רִשׁוּן" – כֶּתֶר בדילוג ארבע אותיות

פעם סיפר הרה"צ רבי יוסף מראדויל זצ"ל, כי כאשר היה אברך, היה מנהגו תמיד לעמוד מאחורי הכסא של הצדיק מרוז'ין, בשעה שערך את שולחנו הטהור בשבת קודש.

פעם אחת, הבחין שבעת שהוגשה לצדיק מנת הדגים, הוא אכל גם את עיני הדגים. וחשב בדעתו, מדוע אכל הצדיק את עיני הדגים? שהרי זהו דבר שאינו רגיל…מיד עלה בדעתו, שהנה, ישראל מהדרים לאכול דגים בשבת, כיון שהדגים לא השחיתו את דרכם לפני המבול, כמו שכתוב בתורה (אחרי המבול): " מִכֹּל אֲשֶׁר בֶּחָרָבָה(=ביבשה) מֵתוּ". ופירשו חז"ל (סנהדרין קח'): כל הברואים מתו, מלבד הדגים שבים. (ולכן הדגים אינם צריכים שחיטה, כי הם מתוקנים). ועוד, הרי העיניים הם שני סרסורי עבירה ("עינים רואות ולב חומד"). לכן, הדגים, שכאמור לא חטאו בדור המבול – עיניהם נקיות וזכות. ולכן בחר הצדיק מרוז'ין לאכול את עיני הדגים. כך חשב הרה"ץ יוסף מרדאויל זצ"ל, כאשר ראה את הצדיק מרוז'ין אוכל את עיני הדגים. וכשסיים לחשוב, הרגיש בו הצדיק מרוז'ין, ברוח קודשו, ופנה ואמר לו: "אברך, כיונת אל האמת!".

על הכתוב בפרשה, "וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה מַה תִּצְעַק אֵלָי דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִסָּעוּ", מבאר הזוהר הקדוש, שבקריעת ים-סוף התגלתה הנהגת "הַכֶּתֶר" של מלך מלכי המלכים, הקב"ה.

ומהי הנהגת "הַכֶּתֶר" של הקב"ה?

מבאר הזוהר, שבהנהגת "הַכֶּתֶר" אין דינים וגבורות, אלא רק רחמים וחסדים גמורים. מהנהגה זו נמשכים יג' מידות הרחמים על ישראל, אפילו כאשר אין ישראל ראויים להן, כמבואר בגמרא (ברכות ז'): " וְחַנֹּותִי אֶת אֲשֶׁר אָחֹון', אף על פי שאינו הגון. "וְרִחַמְתִּי אֶת אֲשֶׁר אֲרַחֵם' אף על פי שאינו הגון".

נמצאנו למדים מכאן יסוד חשוב, שבכתר המלך, הוא הקב"ה, לא מאירות אבנים טובות ומרגליות יקרות. אלא, ב"כֶּתֶר" של מלך מלכי המלכים, הקב"ה, מאירים/מאירות יג' מידות הרחמים: אֵל, רַחוּם, וְחַנּוּן, אֶרֶךְ, אַפַּיִם, וְרַב חֶסֶד, וֶאֱמֶת נֹצֵר חֶסֶד, לָאֲלָפִים, נֹשֵׂא עָוֹן, וָפֶשַׁע, וְחַטָּאָה, וְנַקֵּה.

וצריך לדעת, שהמידה וֶאֱמֶת (המידה השביעית) היא המרכז/השורש והחיות של כל יג' מידות הרחמים, והיא שהתגלתה באור גדול והצילה את ישראל בים סוף, כפי שנרמז בכתוב: "מה תצעק אלי" – ראשי תיבות אמת.

ראוי להוסיף, שהזוהר הקדוש מכנה את הנהגת "כֶּתֶר" בשם "עינא פקיחא"(=עין פקוחה). שכן, הנהגה זו היא בבחינת עין ללא כסות, שפקוחה תמיד. רומזת לנו, שעיניו של הקב"ה פקוחות שם בהשגחה רצופה ומתמדת לשמור על ישראל, כמו שכתוב (תהילים קכא'): "הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל"

על פי האמור, יאיר לנו להבין את מנהג ישראל לאכול דגים בשבת קודש. שכן, אכילת הדגים – שאין להם כסות עיניים, אלא עיניהם פקוחות תמיד – מעוררת את הנהגת "כֶּתֶר", היא הנהגת "עינא פקיחא"(=עין פקוחה), כדי להשגיח, לשמור, ולהשפיע רחמים וחסדים על ישראל. (ולכן דגים – ראשי תיבות יג' מידות דרחמים).

לסיום, ביום השבת בתפילת המוסף, כשאנו אומרים בקדושה "כֶּתֶר יִתְּנוּ לְךָ ה'…", ראוי לנו להתכוון ולהתחנן לפני הקב"ה, שהוא יתברך ינהיג את עמו ישראל תמיד בהנהגת הַכֶּתֶר – להשגיח ולשמור על בניו כבבת עֵינוֹ, כפי דברי הנביא (זכריה ב'): "כֹה אָמַר ה' צְבָאוֹת…כִּי (כָּל) הַנֹּגֵעַ בָּכֶם, נֹגֵעַ בְּבָבַת עֵינוֹ".

יהי רצון שתקיים בנו המשך הכתוב (בקדושת הכתר): "הוּא אֱלֹהֵינוּ הוּא אָבִינוּ. הוּא מַלְכֵּנוּ הוּא מוֹשִׁיעֵנוּ. וְהוּא יוֹשִׁיעֵנוּ וְיִגְאָלֵנוּ שֵׁנִית וְיַשְׁמִיעֵנוּ בְּרַחֲמָיו שֵׁנִית לְעֵינֵי כָּל חַי לֵאמֹר. הֵן גָּאַלְתִּי אֶתְכֶם אַחֲרִית כְּרֵאשִׁית לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם" – במהרה בימינו אמן!

שבת שלום לכל בית ישראל!

להצלחה רבה של בני היקר חי-ציון ליום הולדתו (שחל היום)

"בני ציון" bnei-zion.com

לעוד מאמרים בנושא פרשת שבוע

הרשמו לניוזלטר שלנו!
לקבלת הלכה יומית, מאמרים לפרשה ועדכונים הרשמו לניוזלטר של יהדות!
תוכלו לבטל את ההרשמה בכל עת
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support